Φεβρουάριος ο μήνας του έρωτα αλλά και του… καρότου

Φεβρουάριος ο μήνας του έρωτα αλλά και του… καρότου

Οι περισσότεροι από εμάς έχουμε συνδέσει το μήνα Φεβρουάριο με τη γιορτή των ερωτευμένων. Από σήμερα όμως θα έχουμε ακόμα ένα λόγο να τον θυμόμαστε ,καθώς αυτός ο τελευταίος μήνας του Χειμώνα αποτελεί και το μήνα του... καρότου. Αυτό το μήνα συναντάμε τα καρότα στα καλύτερα τους, αφού τα βρίσκουμε πλέον φρέσκα.

 

Το πορτοκαλί τους χρώμα ευθύνεται στη β-καροτίνη, μια χρωστική ουσία η οποία διαθέτει αντιοξειδωτικές ιδιότητες, αποτρέποντας την καταστροφική δράση των ελευθέρων ριζών , προστατεύοντας τα κύτταρα. Η ισχυρή αυτή αντιοξειδωτική της δράση, παρέχει επίσης προστασία από την εκφύλιση της ωχράς κηλίδας και την ανάπτυξη καταρράκτη, της κύριας αιτίας τύφλωσης στους ηλικιωμένους.  

 

Το βήτα-καροτένιο έχει σπουδαίες αντιγηραντικές ιδιότητες, γιατί μετατρεπόμενο σε βιταμίνη Α ενισχύει την ίδια την παραγωγή της. Τα καρότα επίσης αποτελούν πηγές  ασβεστίου και σιδήρου και είναι μια καλή πηγή φυτικών ινών, βιταμίνης Β1, Β2, Β6, C, Κ, βιοτίνης, κάλιου και θειαμίνης. 

 

Τέλος, επειδή όπως προαναφέρθηκε το καρότο περιέχει λιποδιαλυτές βιταμίνες Α και Ε, όταν συνοδεύεται με ελαιόλαδο ευνοείται η απορρόφησή τους.

 

 

Τα καρότα είναι νόστιμα ωμά αλλά και μαγειρεμένα, ενώ η βήτα καροτίνη δεν καταστρέφεται με το μαγείρεμα. Στην πραγματικότητα, το μαγείρεμα διασπά τις φυτικές ίνες, κάνοντας τις θρεπτικές τους ουσίες και τα σάκχαρα, περισσότερο διαθέσιμα και καθιστώντας τα καρότα πιο γλυκά.

 

Τα καρότα μπορούν να αποτελέσουν είτε τους πρωταγωνιστές είτε τους συμπρωταγωνιστές ενός γεύματος. Μπορούν δηλαδή να αποτελέσουν μια υπέροχη φυτική «λιχουδιά» με ελάχιστη θερμιδική αξία μαζί με ένα αβγό βραστό , είτε το συνδαιτημόνα σε πολλά φαγητά όπως αυτό της φασολάδας γιαχνί, του πιο φημισμένο ελληνικού φαγητού. Είναι ένα λαχανικό με σχετικά ουδέτερη γεύση και με αυτό τον τρόπο μπορεί να συνδυαστεί με πολλά υλικά ανεβάζοντας ακόμα περισσότερο τη θρεπτική και αντιοξειδωτική δράση του φαγητού που τελικά προκύπτει.

 

Ταιριάζει άψογα με τις χειμωνιάτικες σαλάτες μας, αποτελεί ιδανική βάση για σούπα με διάφορα μπαχαρικά , «παντρεύεται» αρμονικά με τα όσπρια αλλά και με το ρύζι (καροτόρυζο) , κρύβεται άφοβα στο μοσχαρίσιο μπιφτέκι ( ένας καλός τρόπος να το «σερβίρετε» στα παιδιά σας).

 

Μπορείτε με αυτό να φτιάξετε μια διαφορετική σκορδαλιά για την καθαρή Δευτέρα που έρχεται , αλλά και τσατνει και μαρμελάδα, προκειμένου να το συντηρήσετε για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα Τι θα λέγατε λοιπόν , αν εκτός από τα οφέλη αυτού του θρεπτικού λαχανικού συνδυάζατε και τα αρώματα και συστατικά των εσπεριδοειδών του Κάμπου μας, που και αυτά βρίσκονται στα καλύτερα τους.


Παρακάτω σας παραθέτω κάποιους τρόπους να τα εντάξετε στο καθημερινό πλάνο διατροφής σας , στα πλαίσια πάντα ενός υγιούς και ισορροπημένου τρόπου διατροφής.


 

- Πρωινό

Φρυγανισμένο ψωμί ολικής άλεσης με ανθότυρο και τσατνει με καρότο ,αχλάδι και πορτοκάλι (5) ή Πόριτζ με γάλα καρύδας, μήλο, καρότο, χυμό λεμονιού και σταφίδες (5)

 

- Σνακ

Αβγό βραστό , ντοματίνια βελανίδια Χίου και στικς καρότου και κριτσίνια με ηλιόσπορο ή ολικής άλεσης

 

- Μεσημεριανό

Καροτόσουπα με κόκκινες φακές και λίγο ξύσμα πορτοκαλιού (1)

ή

Καροτόσουπα με κουρκουμά, τζίντζερ και πορτοκάλι (2)

ή

Καροτόρυζο με σέλερι και τυρί μαστέλο (5)

ή

Μπιφτέκι μοσχαρίσιο με καρότο και ντομάτα (4)

 

- Απογευματινό

γιαούρτι 2% + mixed butter /φυστικοβουτυρο/αμυγδαλοβούτυρο + μαρμελάδα καρότο αρωματισμένη με φλούδα μανταρινιού και λουίζα (5)

ή

φυσικό χυμό μανταρίνι, πορτοκάλι, λεμόνι και μια χούφτα καρύδια

 

- Βραδινό

Σαλάτα καρότο - μήλο , ηλιόσπορο, αποξηραμένα σύκα και βινεγκρέτ με άλειμμα χιώτικου μανταρινιού και χαρουπόμελο

ή

Σαλάτα με άσπρο και κόκκινο λάχανο ,dressing μουστάρδα χιώτικου μανταρινιού με άρωμα τρούφας και σπιτικά τσιπς καρότου με κάρυ (3)

 

Προμηθευτείτε λοιπόν καρότα και εσπεριδοειδή από το μανάβικο της γειτονιάς, το κήπο ή το περιβόλι σας και καλή σας απόλαυση!


Τις συνταγές μπορείτε να τις βρείτε στα παρακάτω links :

 

1 . http://dietstories.gr/2017/03/

2. http://dietstories.gr/2017/11/

3 . http://www.arttable.gr/orexh-gia_sta-grhgora/article/20762/tsips-karotou

4.  https://www.argiro.gr/recipe/mpiftekia-kipourou/

5. Από το τεύχος 153 ,154 του γαστρονόμου .    

https://www.houseoftaste.gr/blog/porridge-me-gala-karydas-milo-karoto-hymo-lemonioy-kai- stafides

https://www.houseoftaste.gr/blog/karotoryzo-me-oligon-seleri-kai-lemoni

https://www.houseoftaste.gr/blog/marmelada-karoto-aromatismeni-me-floyda-mantarinioy-kai-loyiza

https://www.houseoftaste.gr/blog/aromatiko-tsatnei-me-karoto-ahladi-kai-portokali

 

 

 

 

Κέλλυ Ευαγ. Μελιτζάνη
Διαιτολόγος – Διατροφολόγος
Απόφοιτη τμήματος Διατροφής -Τ.Ε.Ι. ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ
Εξειδίκευση στις Διατροφικές Διαταραχές και Παχυσαρκία
Κάτοχος Διπλώματος MBA, Πανεπιστήμιο Αιγαίου