Χιώτικο μανταρίνι: ένας μικρός διατροφικός θησαυρός

Χιώτικο μανταρίνι: ένας μικρός διατροφικός θησαυρός

Οι πρώτες βροχές επιτέλους κατέφτασαν και ο χειμώνας σιγά σιγά μπαίνει στην καθημερινότητα μας. Μαζί του φέρνει μυρωδιές ευωδιαστές και γεμίζει τις τσέπες μαςμε φλούδες απο μανταρίνι. Και όχι οποιοδήποτε μανταρίνι αλλά το δικό μας Χιώτικο μανταρίνι.

Το μανταρίνι μας λοιπόν καλλιεργείται στο νησί επί σειρά δεκαετιών και φημίζεται για το έντονα χαρακτηριστικό του άρωμα, την ιδιαίτερη γεύση του, το μέγεθος των καρπών του, την πλούσια περιεκτικότητα του σε χυμό αλλά και την πρώιμη ωρίμανση του καρπού του (κάτι που επιτρέπει την ολοκλήρωση της συγκομιδής πριν την εμφάνιση των αντίξοων καιρικών συνθηκών του χειμώνα).

 

Τα μανταρίνια είναι καρποί, ενός μικρού εσπεριδοειδούς δένδρου(επιστημονικά: CitrusreticulataΚιτρέα η δικτυωτή), και συμβολίζει τη μακροζωία. Το δικό μας μανταρίνι ανήκει στο είδος Citrusdeliciosetenore  γεγονός που του προσδίδει αυτά τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά.

 

Γενικά τα μανταρίνια είναι χαμηλά σε θερμίδες και λίπος αλλά παρέχουν στον οργανισμό βιταμίνες, μέταλλα και φυτικές ίνες. Είναι μια εξαιρετική επιλογή γι’ αυτούς που προσέχουν το βάρος τους και την ποσότητα του λίπους στη διατροφή τους. Φανταστείτε πως ένα μέτριο μεγέθους μανταρίνι περιέχει 50 θερμίδες , καθόλου λίπος και καθόλου χοληστερίνη.

 

Είναι σημαντική πηγή βιταμίνης C, η οποία έχει αντιφλεγμονώδεις ιδιότητες και μπορεί να ανακουφίσει ασθένειες όπως το άσθμα ,η οστεοαρθρίτιδα και η ρευματοειδής αρθρίτιδας . Ακόμα αποτρέπει την οξείδωση της χοληστερόλης, έχει αντιοξειδωτική δράση, ενισχύει το ανοσοποιητικό σύστημα και βοηθά στην πρόληψη πολλών μορφών καρκίνου , ιδιαίτερα του καρκίνου του παχέος εντέρου .
Το λαμπερό πορτοκαλί τους χρώμα οφείλεται στην μεγάλη ποσότητα καροτενοειδών που περιέχουν. Η β-κρυπτοξανθίνη,συγκεκριμένα έχει αποδειχθεί απο ορισμένες επιστημονικές έρευνες πως μπορεί να μειώσει τον κίνδυνο εμφάνισης καρκίνου του πνεύμονα.

Αυτή η γενναιόδωρη ποσότητα φυτικών ινών βοηθά στην πρόληψη και καταπολέμηση της δυσκοιλιότητας, είναι απαραίτητη για την πρόληψη της στεφανιαίας νόσου, καθώς βελτιώνει τα επίπεδα των λιπιδίων στο αίμα και αποτελεί σύμμαχο στις δίαιτες απώλειας βάρους ,αφού οι φυτικές ίνες διατηρούν το αίσθημα της πληρότητας για μεγάλο χρονικό διάστημα.
 

Περιέχουν τέλος, άλατα βρωμίου και αυτό δικαιολογεί την ηρεμιστική τους δράση και διπλάσια ποσότητα βιταμίνης Α από ένα μεσαίου μεγέθους πορτοκάλι.
Βλέποντας λοιπόν την μεγάλη θρεπτική αξία που έχουν γενικά το μανταρίνια,ιδιαίτερα δε τα ξεχωριστά χαρακτηριστικάτου δικού μας χιώτικου μανταρινιού καταλαβαίνουμε γιατί πρέπει να αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της διατροφής μας κατά τους χειμερινούς μήνες και όχι μόνο.

 

Μπορεί να καταναλώθεί σαν σνακ(ολόκληρο φρούτο ή σε μορφή χυμού), σαν γλύκισμα με τη μορφή μαρμελάδας ή γλυκό του κουταλιού και στη μαγειρική δίνοντας άρωμα στα φαγητά μας.
Παρακάτω παρατίθενται κάποιες διατροφολογικές προτάσεις μου για το πώς μπορεί να ενσωματωθεί αυτός ο διατροφικός θησαυρός στο καθημερινό μας διαιτολόγιο:

 

Α. Στο πρωινό μας:

Γάλα χαμηλής περιεκτικότητας σε λιπαρά (250ml)-1,5% 
+ φρυγανιές , ψωμί ολικής άλεσης, παξιμάδι ολικής άλεσης ή πολύσπορο
+ σπιτική μαρμελάδα μανταρίνι

Γάλα χαμηλής περιεκτικότητας σε λιπαρά (250ml)-1,5%
+ Σπιτική μπάρα δημητριακών με μαύρη σοκολάτα και γλυκό του κουταλιού μανταρίνι

( Συνταγή για την μπάρα δημητριακών: 75γρ βρώμη ή δημητριακά ολικής ή κινόα
150γρ σοκολάτα κουβερτούρα
75γρ ψιλοκομμένο γλυκό του κουταλιού μανταρίνι)

Γιαούρτι 2%+ νιφάδες βρώμης+ γλυκό του κουταλιού μανταρίνι

Φρυγανιές , ψωμί ολικής άλεσης, παξιμάδι ολικής άλεσης ή πολύσπορο
+ χιώτικο μαλακό τυρί
+σπιτική μαρμελάδαμανταρίνι

→ Γάλα χαμηλής περιεκτικότητας σε λιπαρά (250ml)-1,5%
+ φρυγανιές , ψωμί ολικής άλεσης, παξιμάδι ολικής άλεσης ή πολύσπορο
+ ταχίνι ολικής άλεσης + μαρμελάδα μανταρίνι

 

Β. Στο ενδιάμεσο γεύμα μας(πρόγευμα και απογευματινό):

 Ανάλατους ξηρούς καρπούς+ Φυσικό χυμό μανταρίνι ή φρούτο μανταρίνι

Γιαούρτι 2%+  γλυκό του κουταλιού μανταρίνι

Κλείνοντας ,λοιπόν μπορούμε να πούμε πως όταν μιλάμε για τη Χίο αναφερόμαστε σε μια περιοχή (Κάμπος-Καρδάμυλα) με μεγάλη καλλιέργεια μανταρινιών ή καλύτερα «χρυσών μήλων των Εσπερίδων» όπως τα αποκαλούσαν και οι αρχαίοι Έλληνες. 
Ας εκμεταλλευτούμε αυτή την δυνατότητα μας λοιπόν..

 

Καλό χειμώνα!

 

 

 

Κέλλυ Ευαγ. Μελιτζάνη
Διαιτολόγος – Διατροφολόγος
Απόφοιτη τμήματος Διατροφής -Τ.Ε.Ι. ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ
Εξειδίκευση στις Διατροφικές Διαταραχές και Παχυσαρκία
Κάτοχος Διπλώματος MBA, Πανεπιστήμιο Αιγαίου