Χωριάτικη σαλάτα : Winter edition

Χωριάτικη σαλάτα : Winter edition

Όλοι λατρεύουμε το καλοκαίρι.
Όλοι ευχόμαστε να κρατούσε λίγο παραπάνω.
Μπορεί χρονολογικά αυτό να μη γίνεται , όμως όσο περνάει από το χέρι μας ή καλύτερα από το… πιάτο μας , όλα είναι δυνατά.

Πως θα σας φαίνονταν η ιδέα της χωριάτικης σαλάτας , όμως με χειμωνιάτικα υλικά;
Διάβαζα μια πολύ έξυπνη συνταγή της σεφ : Νένα Ισμυρνόγλου, στο περιοδικό «Γαστρονόμος» και ένιωσα την ανάγκη να το μοιραστώ μαζί σας.

 

Επειδή, το μυστικό είναι να σεβαστείς την εποχικότητα του κάθε λαχανικού και άρα τη θρεπτική αξία αυτού του πιάτου, ήρθε η ώρα να χρησιμοποιήσετε τα τουρσιά που φτιάχνατε τέλος Αυγούστου με αρχές Σεπτέμβρη , καθώς αποχαιρετούσατε το καλοκαίρι. Αυτοί, που δεν προλάβατε δεν πειράζει, μπορείτε κάλλιστα να τα προμηθευτείτε από κάποιο συνοικιακό συνεταιρισμό.

 

Έτσι :
αντί ντομάτα θα βάλετε παντζάρι
αντί φρέσκο αγγουράκι θα βάλετε αγγουράκι τουρσί
αντί πράσινη πιπεριά θα βάλετε πιπεριά τουρσί
Θα προσθέσετε κρεμμύδι, πιπεριές Φλωρίνης , ρίγανη, κάπαρη ,ελιές και έξτρα παρθένο ελαιόλαδο.

 

Σημείωση: σε αυτή τη σαλάτα καλό θα ήταν να μην προστεθεί επιπλέον αλάτι, λόγω του ότι το αγγουράκι ,η πιπεριά τουρσί και η κάπαρη, θα προσφέρουν την αλμύρα και την αψάδα που ζητάτε. Καλό θα ήταν μάλιστα να τα ξεπλύνετε πριν τα προσθέσετε.

 

Ας δούμε λοιπόν αναλυτικά, τι τελικά θα μας προσφέρει αυτή η χειμωνιάτικη χωριάτικη σαλάτα που θα ετοιμάσουμε.

 


ΤΑ ΠΑΝΤΖΑΡΙΑ 

Είναι πλούσια σε υδατάνθρακες, νιτρικά άλατα, μαγνήσιο, σίδηρο, κάλιο, νάτριο, φώσφορο, βιταμίνη C, βιταμίνες συμπλέγματος Β ,φυτικές ίνες και φυτοθρεπτικά συστατικά όπως το β- καροτένιο. Το κόκκινο χρώμα του βολβού του παντζαριού οφείλεται σε χρωστικές που ονομάζονται βηταλαΐνες και παρουσιάζουν έντονη αντιοξειδωτική δράση.
Έρευνα του πανεπιστήμιου του Έξετερ έδειξε ότι, ο χυμός από παντζάρια μπορεί να βελτιώσει την αντοχή μας έτσι ώστε να γυμναζόμαστε κατά 16% περισσότερο. Επίσης ο χυμός τους βοηθάει στη μείωση της αρτηριακής πίεσης.


ΑΓΓΟΥΡΑΚΙ ΚΑΙ ΠΙΠΕΡΙΕΣ ΤΟΥΡΣΙ

Με την διεργασία αυτή, βυθίζοντας δηλαδή τα συγκεκριμένα τρόφιμα σε άλμη, αναπτύσσονται κάποιοι «καλοί» μικροοργανισμοί, οι οποίοι τρέφονται απο τα σάκχαρα που υπάρχουν στην επιφάνεια των λαχανικών και των φρούτων ενώ παράλληλα δεν ευνοείται η ανάπτυξη των «κακών» μικροοργανισμών. Η κατανάλωση λαχανικών και φρούτων τουρσί μαζί με κάποιο γεύμα, ειδικότερα αν πρόκειται για σπιτικό τουρσί, μπορεί να αυξήσει το προβιοτικό περιεχόμενο (λόγω της ζύμωσης) και την ποσότητα των φυτικών ινών του γεύματος.

Είναι σημαντικό να αναφερθεί πως με την διαδικασία αυτή χάνεται ένα μέρος των θρεπτικών συστατικών, κυρίως υδατοδιαλυτών ( βιταμίνη C και Β12 ). Οι λιποδιαλυτές βιταμίνες όμως και οι φυτικές ίνες δεν επηρεάζονται.


ΤΟ ΚΡΕΜΜΥΔΙ

είναι σχετικά φτωχό σε βιταμίνες και μέταλλα. Σημαντική είναι όμως η περιεκτικότητα του κρεμμυδιού σε πολύτιμες αντιοξειδωτικές ουσίες. Η ποικιλία αντιοξειδωτικών που βρίσκονται στο κρεμμύδι είναι τεράστια και μεταξύ αυτών βρίσκεται η κουερσετίνη (γνωστή και ως βαλανοκετόνη), η οποία έχει ισχυρή αντιφλεγμονώδη δράση. Να σημειωθεί ότι οι περισσότερες αντιοξειδωτικές ουσίες βρίσκονται στις εξωτερικές στρώσεις του κρεμμυδιού.


ΟΙ ΚΟΚΚΙΝΕΣ ΠΙΠΕΡΙΕΣ (ΦΛΩΡΙΝΗΣ)

Αποτελούν καλή πηγή φυτικών ινών, είναι πλούσιες σε βιταμίνη Α, που κάνει καλό στην όραση . Περιέχει διπλάσια ποσότητα βιταμίνης C , από το πορτοκάλι προστατεύοντας από τις λοιμώξεις. Επίσης , περιέχουν και λυκοπένιο, που βοηθά στη μειώσει του κινδύνου για καρκίνο των ωοθηκών.


Η ΡΙΓΑΝΗ

Η ρίγανη είναι το βότανο που χρησιμοποιούμε κατά κόρον στη μαγειρική σε σάλτσες, σούπες, ψαρικά, κρέατα, πίτες κ.ά., ενώ έχει πάρα πολλές φαρμακευτικές ιδιότητες. Τονώνει το πεπτικό σύστημα, διευκολύνει την πέψη και ηρεμεί το νευρικό σύστημα. Χρησιμοποιείται σε περιπτώσεις οξέων και χρόνιων ρευματισμών και έχει αντιοξειδωτικές ιδιότητες λόγω των συγκεντρώσεών της σε θυμόλη και καρβακρόλη.


 Η ΚΑΠΑΡΗ

Γίνεται και αυτή τουρσί , καθώς τη συναντάμε κυρίως τους καλοκαιρινούς μήνες. Διαθέτει πληθώρα αντιοξειδωτικών και βιταμινών πολύ ωφέλιμων για την υγειά. Περιέχει 2γρ πρωτεΐνης /κ.σούπας , βιταμίνες Α, Ε, C, K, νιασίνη, ριβοφλαβίνη και φολικό οξύ. Περιέχει καλά λιπαρά και κυρίως λινολεικο οξυ (ω6).


ΟΙ ΕΛΙΕΣ

Περιέχουν κατά κύριο λόγο μονοακόρεστα λιπαρά οξέα που ενισχύουν τη λειτουργία του καρδιο-αναπνευστικού συστήματος και μας προφυλάσσουν από τις καρδιαγγειακές παθήσεις. Είναι πηγή αντιοξειδωτικών , αντιφλεγμονωδών φυτοθρεπτικών συστατικών και βιταμίνης Ε.


ΤΟ ΕΛΑΙΟΛΑΔΟ

Το οποίο προκύπτει από τη σύνθλιψη αυτών των καρπών αποτελεί το «υγρό χρυσάφι» , αφού τα συστατικά που περιέχει όπως το ελαϊκό οξύ και οι πολυφαινόλες  ασκούν την πιο σημαντική αντιαθηροσκληρωτική επίδραση με την αύξηση της “καλής» HDL χοληστερόλης και τη μείωση της «κακής» LDL χοληστερόλης στην κυκλοφορία του αίματος.
Το έξτρα παρθένο ελαιόλαδο είναι το υψηλότερης ποιότητας ελαιόλαδο και έχει μια ελεύθερη οξύτητα, εκφραζόμενη σε ελαϊκό οξύ, που δεν ξεπερνά το 0,8%.


 

Προσθέτοντας φέτα ή ανθότυρο και παξιμάδι κριθαρένιο ολικής άλεσης ή κριτσίνια με ηλιόσπορο ή ολικής άλεσης με σουσάμι φτιάχνετε ένα πλήρες και ελαφρύ γεμάτο βιταμίνες, μέταλλα και ιχνοστοιχεία, γεύμα.​

 

Ετοιμάστε λοιπόν μια ωραία ατμόσφαιρα, βάλτε μουσική που σας θυμίζει καλοκαίρι και απολαύστε την ( εγώ το έκανα ήδη).
Καλή  σας όρεξη!

 

Βιβλιογραφία
http://www.diatrofisimera.gr/diatrofi/trofes/i-diatrofiki-aksia-tis-kaparis/

https://www.mednutrition.gr/portal/efarmoges/leksiko-diatrofis/15945-toursi

https://www.diatrofi.gr

 

 

Κέλλυ Ευαγ. Μελιτζάνη
Διαιτολόγος – Διατροφολόγος
Απόφοιτη τμήματος Διατροφής -Τ.Ε.Ι. ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ
Εξειδίκευση στις Διατροφικές Διαταραχές και Παχυσαρκία
Κάτοχος Διπλώματος MBA, Πανεπιστήμιο Αιγαίου